De bewoners en de gemeente hebben over de toekomst nagedacht.
Dat is neergelegd in de Structuurvisie 2030
Gebruiken wij die visie als leidraad, dan zijn daar de volgende teksten van belang.
Participatie
Gemeenteraad, ambtelijke organisatie en
natuurlijk ook inwoners kunnen nog te ontwikkelen beleid
toetsen aan de structuurvisie. Als nieuwe gemeente hebben
we hiermee samen met u als inwoners en belangengroepen
de bakens gezet voor de toekomst.
Een toekomst die wij samen met u bepalen
Voor de ontwikkelingsrichting wordt gekeken naar een wat
langere periode (tot 2030). Het concrete beleid voor de kortere
termijn omvat de periode 2010 – 2016.
“Niet een glazen bol, maar de structuurvisie is ons kompas voor de komende jaren.”
Dat geldt dus ook voor het mariniersterrein
1 We streven naar een stabiel bevolkingsaantal waarmee
we onze samenleving duurzaam ‘vitaal’ kunnen houden.
2 groenstructuur niet aantasten
Daarom staan we ruimtelijke ontwikkelingen alleen toe op
plaatsen waar ze de groenstructuur niet aantasten en mogelijk
zelfs versterken.
Natuurstructuur versterken
We willen geen uitbreiding van de Ehs, maar bekijken wel of we ook buiten de Ehs waar wenselijk en mogelijk de natuurstructuur kunnen verbeteren.
In dat geval door initiatieven te stimuleren en bij (her-)
ontwikkelingen in het gebied te streven naar versterking van
deze structuren.
Opgave: De Stichtse Lustwarande versterken en toeristisch
aantrekkelijk maken. (N225)
3 We bouwen binnen onze gemeente alleen voor de behoefte
van onze eigen inwoners. De focus ligt daarbij op groepen die
moeilijk een passende woning kunnen vinden. Het is van groot
belang dat we voldoende blijven bouwen binnen de ‘rode’
contouren van de dorpen om ze vitaal te houden en draagvlak
te geven voor het voorzieningenniveau. Ons uitgangspunt is
om bij deze ontwikkeling de ‘rode’ contouren rond de dorpen
niet uit te breiden. Met het huidige woningbouwprogramma
van ongeveer 1.400 woningen kunnen we met deze doelstellingen
de komende jaren vooruit.
4 De gemeentelijke structuurnota bedrijventerreinen zal duidelijkheid
geven over de uitbreidingsbehoefte van bestaande
bedrijven binnen onze gemeente. Eerst wordt gekeken naar
inpassing in de bestaande bedrijventerreinen. Vervolgens
wordt gekeken naar uitbreiding van de bestaande bedrijventerreinen
of inpassing op bedrijventerreinen in de regio.
5 Verkeer terugbrengen en beperken
De automobiliteit moet op een zodanige manier afgewikkeld
worden dat er zo min mogelijk overlast ontstaat in de
leefomgeving. Autoverkeer dient dan ook zo snel mogelijk
gebruik te maken van de infrastructuur die hiervoor het meest
geschikt en ingericht is (of wordt). In onze gemeente zijn dat
de rijksweg A12 en de N-wegen. Maar zowel de rijksweg als
de N-wegen in onze gemeente doorkruisen vele dorpen en
hebben daarmee grote (negatieve) invloed op de leefbaarheid
in de dorpen. Om deze reden willen we doorgaand verkeer zoveel
mogelijk verleiden dan wel geleiden om routes te kiezen
buiten om onze gemeente heen die minder overlast geven
voor de leefbaarheid in de woonomgeving.